guatemalametkids.reismee.nl

Antigua en naar huis 17 - 20 augustus

Donderdag 17 augustus Antigua

Na aankomst in Antigua installeren we ons in de leuke hostal Antigüeno, leuke kamer, vriendelijke eigenaar, mooie grote patio, en lopen we Antigua in voor een verlaat avondeten. Omdat het zo laat is hebben we geen zin in een lange zoektocht naar een tentje, dus duiken we snel een kroegje in waar ze pizza hebben. We bestellen er 2 voor ons vieren. Smaakt best ok, maar Tijmen is zo moe dat hij nauwelijks wat eet. Terug in de hostal maar snel gaan slapen, was een vermoeiende dag.

Vrijdag 18 augustus Antigua

We slapen goed en na een lekker ontbijtje en een douche in de 'shared bathroom' met weer de bekende electrische douchekop, lopen we het nu ons bekende Antigua in. Na al die plekken die we in Guatemala en Honduras hebben gezien voelt Antigua nu nog wat meer ontwikkeld en toeristischer dan de eerste keer dat we hier waren. Het is nog steeds een mooi stadje, we lopen nu ook door een ander deel met hele mooie gebouwen en weer geweldig uitzicht op de vulkanen. En ook de vele chickenbussen die hier door de straten rijden maken het plaatje weer compleet.

Met de gratis shuttle van het 5-sterren Santa Domingo hotel laten we ons naar de top van een heuvel net buiten Antigua brengen. Daar zit een restaurant van het hotel en er is een mooi uitzicht. Maar het restaurant is niet echt ons ding en na een beetje rondkijken snel weer terug. Hugo, Tijmen en Mees in de bagageruimte van de shuttle jeep, dat vinden we dan weer wel leuk. Het moet allemaal niet te comfortabel en te luxe zijn haha.

Als we terug zijn bezoeken we dan toch de Macdonalds. We kregen de tip om hier echt te gaan kijken, en inderdaad de Mac zit hier in een mooi koloniaal pand met een grote binnentuin met zicht op de Agua vulkaan. Kunnen de jongens meteen even lunchen met kipnuggets en frietjes. Na de lunch dan naar de artesenias markt, op zoek naar een hangmat. De hangmat uit Ecuador is na 13 jaar trouwe dienst een vervanging toe.

We vinden al snel een mooie kleurrijke, kost 250 quetzal. Niet reageren, een beetje in het Nederlands 'overleggen' en de prijs zakt al snel naar 225, en dan naar 200. Hmm, nog te veel, dus nog even verder onderhandelen en voor 175 kopen we 'em. Zat denken we nog wel wat meer in, maar 175 vinden we prima, verkoop mevrouwtje ook blij.

Daarna lopen we langs onze oude hostel the Yellow house voor een paar relaxuurtjes bij Antigüeno. In de ligstoelen in de zon, pff beetje heet, biertje, en de jongens sluiten zich met de apparaten weer even op de kamer op. 'S avonds weer het plaatsje in voor eten. Hugo voelt zich de hele dag al niet top (die buritto in Copan zit al even dwars qua darmen zeg maar) en heeft geen zin in het lokale eten, en eigenlijk ook geen zin om ergens lang te gaan zitten. Het oorspronkelijke plan, eten bij casa de las mixtas laten we maar varen. De jongens eten een hele grote pannenkoek met nutella, opgerold als ijshoorntje, met daarin een bol chocolade ijs, lekker !! Ivanka en Hugo halen snel een whopper en eten die op de hand op. Nog even over het centrale plein en naar huis. Hugo kruipt snel in bed en valt om 8 uur al in slaap.

Zaterdag 19 augustus Stress!!

Vandaag gaan we naar huis, jammer! Enerzijds jammer dat we gaan.  Anderzijds hebben we het na 3,5 week ook wel een beetje gezien en willen we ook wel graag onze Bluf weer zien!

Dus na een dit keer karig ontbijtje, en nadat de eigenaar van hostal Antigüeno een foto van ons heeft genomen voor zijn facebook pagina, pikt de taxi ons om 9.30 op. Hij is een half uur te laat, maar we vliegen om 12.15, het is een klein vliegveld, dus dat zou allemaal makkelijk moeten lukken. Het is 38km naar het vliegveld, ritje van een uurtje.
Na een kwartiertje rijden zien we de drukke miljoenstad in de verte beneden al liggen, dat gaat goed. Maar dan rijden we om 9.50 de file in, nu al?? En deze file schiet echt voor geen meter op....na een half uur staan we er nog in, en na een uur nog steeds. De taxi chauffeur kijkt ook steeds moeilijker, hoe laat gaat de vlucht, 12.15, oei, hij begint toch ook te twijfelen. Het wordt steeds stiller in de auto, en als we om 11 uur nog in de file staan zijn we ervan overtuigd dat we het niet meer gaan halen. We moeten er eerst nog zien te komen, inchecken, security, paspoortcontrole, naar de gate en boarden en dat alles minder dan een uur. Maar dan begint het te rijden en wonder boven wonder staan we om 11.15 op het vliegveld. Snel inchecken!! Tijdens het inchecken ook nog snel even de quetzals omwisselen en hop snel door de security, gaat ook best soepel, maar dan zien we de rij voor de paspoortcontrole, oeps dat gaat niet goed. We besluiten maar even asociaal te zijn en skippen gewoon de hele rij, sorry mensen! De paspoortcontrole gaat tergend langzaam, schiet op! En als de jongens en Ivanka de paspoorten hebben rennen ze vast naar de gate. Hugo volgt niet lang daarna. We horen dat gate 11 wordt omgeroepen, die gaat sluiten, nog wat harder rennen! En net op tijd zijn we er dan, jippie we kunnen nog mee! Ivanka wordt er nog even uitgepikt voor een extra handbagage check, maakt niet uit.
En dan om 11.50 gaan we het vliegtuig binnen, niet slecht gedaan, iets meer dan een half uur vanaf aankomst op het vliegveld.

We stijgen op, adios Guatemala!, en binnen 2,5 uur landen we weer, in Dallas dit keer. Daar weer stress, wat een rijen en onduidelijkheid, maar komt allemaal goed. En dan om een uur of 19.00 stijgen we dan op richting Londen Heathrow. Lekker nachtvluchtje, paar filmpjes, even slapen en we zijn er. Op Heathrow natuurlijk weer vliegtuigen spotten en rond de middag (het is inmiddels zondag) stijgen we op voor het laatste deel van de reis. Rond half 4 landen we op schiphol, pikken de backpacks op en de auto en dan op weg om Bluf op te pikken in Kleef. Pff best pittig even 150km autorijden na 3 terugvluchten....maar het is de moeite, wat zijn we blij Bluf weer te zien. En hij ons! Dan nog even 50km terug naar huis rijden en de reis zit er op. Toch ook wel weer lekker om thuis te zijn.

We hebben echt heel veel mooie dingen gezien en gedaan, kleurrijke indianenmarkten bezocht,  veel streetfood gegeten, met chickenbussen tussen de maya's en cowboys gereisd, rokende vulkanen gezien en beklommen, verschillende soorten apen, neusbeertjes, ara's en toekans gezien, meer dan 1400 jaar oude maya tempels beklommen, gezwommen in jungle rivieren, in Honduras geweest, Caraibisch garifuna plaatsje bezocht, het supermooie meer van Atitlan gezien (en van Flores) en in gezwommen, leuke mensen ontmoet, in hangmatten gehangen, in bussen vol cowboys gezeten, mooie koloniale plaatsjes gezien etc etc.
Proberen dit reisgevoel vast te blijven houden, helaas leert de ervaring dat dit gevoel snel weer verdwijnt....we kunnen in ieder geval weer na gaan denken over de volgende reis, tot de volgende keer!

Thea van Schijndel

Fijn dat ik weer met jullie op reis mocht, ik heb genoten van jullie mooie verhalen en foto's en kijk weer uit naar de volgende vakantie bedankt voor al dit moois.