guatemalametkids.reismee.nl

Livingston 9 - 12 augustus

Woensdag 9 augustus Livingston/Roundhouse hostel

Rio Dulce is een plaatsje gelegen aan lago de Izabal, het grootste meer van Guatemala. Vanuit hier loopt de rivier de Rio Dulce naar Livingston aan de Caraïbische zee. We hadden gisteren via booking een kamer gereserveerd bij de Roundhouse hostel. Deze ligt aan de rivier een km of 15 van Livingston af. Hier gaat al het transport over de rivier, er zijn geen wegen. Dus we stappen in de boot voor het relaxte boottochtje, dat dachten we, naar de hostel. Maar het eerste half uur of zo, misschien wel langer, gaat over open water met flinke golven. De boot gaat ongelooflijk hard en klapt telkens enorm hard op het water. Mees vindt het best eng, en de local voor ons gaat de hele tijd staan om de klappen op te vangen, aambeien denken we...

Gelukkig varen we dan de rivier op waar het water rustig is. De omgeving is prachtig, jungle tot aan het water, af en toe een huisje aan het water en locals die in houten bootjes en uitgeholde boomstammen over de rivier peddelen. We worden afgezet bij de Roundhouse  hostel, wat is het ontzettend gaaf! Hangmatten op een platform in het water, de gemeenschappelijke eetruimte onder een palmen dak en onze kamer (hutje) ligt wat hoger midden in de jungle, met veranda, hangmatje en uitzicht op de rivier. Onze badkamer ligt achter ons hutje en is helemaal open. We douchen, koud, onder een rotswand en de krabbetjes lopen in het rond. Deze plek staat zeker in onze top 10 aller tijden!

Na het installeren meteen de zwembroek aan en vanaf het platform duiken en springen we de rivier in. We kunnen van ongeveer 3,5m hoogte de rivier in jumpen en de jongens vinden het super! Na een paar uur zwemmen is het dan tijd voor het avondeten. Iedereen eet gezamelijk wat de kok voor die dag heeft bedacht. Voor vanavond kiplasagna, zelf gebakken brood met een soort van pesto, knoflookaardappelen met heul veul knoflook en salade, superlekker. Alleen Tijmen lust het natuurlijk niet, die eet alleen wat brood. Als toetje kan je hier cocktails krijgen voor ca € 1,80 echt heerlijk! We kletsen nog wat na met de andere gasten, 4 Nederlanders en 2 duitsers en gaan dan naar bed. We slapen top, even worden we wakker van de bliksem en een tropische regenbui.

Donderdag 10 augustus kayakken naar Livingston

We staan rustig op en ontbijten, en dan liggen de jongens al weer snel in de rivier.  Heel even maar, want we gaan vandaag naar Livingston kayakken.  Het tochtje van 15km stroomafwaarts door de jungle en langs steile rotswanden is prachtig, we komen regelmatig locals tegen die in kleine houten kano's aan het vissen zijn of gewoon onderweg naar huis. Er liggen kerkjes aan de rivier, winkeltjes en huisjes. Als er geen wegen zijn speelt het leven zich aan de rivier af. We zien helaas geen toekans, wel veel gieren en wat adelaars. En als we bij Livingston komen varen we richting open zee langs gammele huisjes, vissersbootjes en zien we veel pelikanen en fregatvogels. Het is wel loeiheet hier en helaas zijn we vergeten de benen in te smeren met zonnebrand. Auw, dat voelen we de volgende dag wel. We meren aan en lopen Livingston in. Dit is een bijzonder deel van Guatemala, de bevolking bestaat hier voornamelijk uit het garifuna volk, afstammelingen van slaven uit west-afrika die honderden jaren geleden schipbreuk hebben geleden, met een eigen taal, een mix van carib, frans en west-afrikaans. De sfeer is inderdaad Caraïbisch, met veel seafood restaurantjes,  reggae kleuren en donkere mensen. Al zien we ook nog wel maya's lopen. Minder leuk zijn de vele schildpadschilden die je hier kan kopen. En de krokodillenhuiden die we in een restaurantje zien hangen. We lopen wat rond en gaan met de tuktuk naar een strandje buiten Livingston. Mwah, wel ok, maar niet echt fraai strand. Veel aangespoelde rotzooi ook.  We gaan snel weer weg en lopen nog even door Livingston, Tijmen eet nog wat vers gebakken pappas fritas van de straat, heeft 'ie in ieder geval wat gegeten voor het geval het avondeten weer niet bevalt, en die kans is erg groot haha.
Daarna in een 30 minuten met de boot weer terug, wat sneller dan die 2,5 - 3 uur kayakken heen... en bij Roundhouse natuurlijk weer snel van het platform afspringen en duiken en lekker afkoelen in de rivier na de hitte in Livingston. Rond 6 uur is er een supermooie zonsondergang. In het oranje licht van de zon springen de jongens in het water met op de achtergrond houten kano's die voorbij varen, het plaatje is compleet.
Het avondeten is gebarbequed varken, soort van spare ribs, rijst, zelf gebakken brood en de 'tomaten/koriander en ander spul' mix die ze hier ook in tacos doen, lekker! Mees probeert er ook wat van, en Tijmen houdt het weer bij een paar stukken brood. Er zijn vandaag alleen Nederlanders in de hostel best grappig.  Daarna met zijn vieren en met Anna en Erwin, de 2 andere Nederlanders, nog een spelletje en een mojito. Was toch weer een vermoeiende dag, rond een uur of 10 gaan we slapen. We komen steeds meer in een normaal tijdritme.

Vrijdag 11 augustus Livingston, relaxen aan de rio dulce

Vandaag wordt een rustdag, een hele dag niks, hadden we nog niet gehad. Grappig, als Hugo in de buitenbadkamer op de pot zit wordt 'ie gezelschap gehouden door een kolibrie, die er verstandig genoeg weer snel van doorvliegt.
Even ontbijten en de boys duiken weer de rivier in. Hugo en Ivanka mailen om een slaapplek te regelen in het dorpje Rio Dulce voor morgen. We hebben heel even wifi! Sinds we hier zijn is er geen wifi, en kijk nou Tijmen en Mees kunnen zonder! Ze zijn ook een stuk actiever en gezelliger. Het geeft bij iedereen veel meer rust. Heerlijk!  Tijmen is eigenlijk wel blij dat er geen wifi is, 'beter geen wifi dan slechte wifi' zegt hij. We besluiten, maar dat kan morgen weer anders zijn, om vanuit Rio Dulce de bus te pakken naar een ander land, Honduras. We willen een paar dagen naar Copan, de maya ruines bekijken, hopelijk macaws (ara's) zien en het plaatsje schijnt erg mooi te zijn.
Na een paar uur zwemmen begint het te onweren en regenen, dus lunchen we, spelen een spelletje met Erwin en Anna. Ivanka verliest en moet voor straf weer een keer van 3 m hoog springen... en als het droog is gaan we verder met zwemmen en in de hangmat hangen bij het water. De jongens vinden het allemaal reuze leuk. Wat een heerlijke plek is dit toch... we voelen ons na 2 dagen al zo thuis. Konden we maar langer blijven....
Grappig, we komen een jongen tegen die we in de hostel in Xela hadden gezien. Zo reis je een heel land door en kom je vaker de zelfde mensen tegen. Een paar Nederlandse meisjes die we in Antigua zagen in de Yellow House Hostel zijn we later ook weer tegengekomen in Atitlan en in Flores. De Engelse jongen maakt salto's van het 3,5m hoge platform af, dat moet wel een freerunner zijn volgens Mees. Daarna voegt ook Erwin zich bij het in de rivier jumpen en dan later ook nog Peter en Sebas, nog een paar Nederlandse jonge gasten, wat een gezellige boel!
Later eten we vis, mwah, de jongens konden gelukkig nog een pizza krijgen. En daarna spelen we met 9 Nederlanders en 1 Zuid- Afrikaanse, en Tijmen en Mees doen gewoon mee, een aantal kaartspelletjes. Het is supergezellig en druk, met de 'jeugd van tegenwoordig' op de achtergrond, en Tijmen spreekt supergoed Engels! Na een paar kaartspelletjes en mojitos gaan we om half 11 dan toch maar naar bed, morgen vertrekken we weer. Wat een feestje was het voor de jongens, en voor ons ook heel gezellig.

Zaterdag 12 augustus naar het dorpje Rio Dulce

We staan rustig op, de boot komt pas om 10.00u. We ontbijten, genieten nog even van het uitzicht op de rivier en betalen de rekening. Dat gaat niet helemaal goed, althans voor de Roundhouse hostel. We hadden via booking gereserveerd voor 200Q per nacht, 600 voor 3 nachten dus. Wel zonder 22% belasting. Op de rekening staat 600 per nacht....ja dacht het niet dus. De manager stamelt een beetje van hoe gaan we dit oplossen. Nou dat is niet zo moeilijk, we hebben een bevestiging van booking.com voor 200 per nacht, meer wordt het niet dus. Dus na een hele tijd moeilijk kijken en de office bellen kan de manager niet veel anders dan de rekening aan te passen, we gaan echt niet meer betalen. Ja maar de kamer kost normaal minimaal 340Q per nacht, dat klopt staat op de website. Dat is dan jammer zeggen we, 200 is en blijft het.
We rekenen af en stappen in de boot. De discussie mag de pret niet drukken, we hebben het super naar de zin gehad en de Roundhouse en dit plekje aan de rivier is en blijft fantastisch!