guatemalametkids.reismee.nl

Flores 6 - 9 augustus

Zondag 6 augustus Flores

Als we uitstappen uit het vliegtuig voelen we meteen het verschil in temperatuur en vochtigheid met de hooglanden, dat wordt weer zweten! Het vliegveldje is superklein, dus we zijn zo weg en laten ons afzetten bij Posada de Don Jose, we hadden via booking 1 nacht vastgelegd zodat we in ieder geval een plek hebben om te slapen aan het einde van de lange reisdag. De kamer is ok, beetje donker en krap en met een grote kakkerlak op de badkamer, maar wel heel erg schoon en goede bedden. De achterzijde van de posada heeft wel een zitje met mooi uitzicht op het meer. Flores is een klein plaatsje op een eiland gelegen in het Lago de Petèn Itza, een mooi klein kleurrijk plaatsje. We lopen naar de westzijde van Flores langs het water en zijn dan wel een beetje in shock, wat een drukte, lijkt de costa del sol wel. Het zijn met name locals die in file achter elkaar aanrijden over de 'bouelevard' rondom het eilandje. De jongens eten een pizza, Ivanka en Hugo van de straatstalletjes, burrito en tostadas, harde tacos die je naar keuze kan vullen. Even acclimatiseren, we vonden dit echt veel te druk en toeristisch en niet leuk. Gelukkig blijkt Flores de volgende dagen rustiger en relaxed te zijn en toch wel erg leuk!

Maandag 7 augustus Flores

De volgende ochtend vinden we een relaxed eettentje, Cool Beans, met hangmatten aan het water voor het ontbijt. Leuk tentje, hmm Flores is toch wel leuk zo na die drukte van gisteravond.

We pikken de zwemkleren op en pakken de lancha naar San Miguel aan de overkant. Eerst regelen we nog dat we van kamer kunnen wisselen. Voor dezelfde prijs hebben we nu een veel mooiere, ruimere kamer met schuifdeur naar een balkonnetje met uitzicht op het water, dat is fijn! Vanaf San Miguel lopen we in een half uurtje door de hitte en de jungle naar playa el Chechenal. Volgens de lonely planet een mooi strand met turquoise water. Het is wel mooi, zeker de omgeving, maar turquoise zou ik het water niet willen noemen. Maar het is er wel heerlijk zwemmen, vooral het van de steiger af springen en duiken vinden de jongens leuk. Het water is alleen niet erg verkoelend, voelt meer als een warm bad. Er is haast niemand op wat locals na. Later komen er ook nog een paar toeristen, waaronder een paar Nederlandse meisje waarmee we in het water wat kletsen over reizen en zo. We merken aan de schouders, auw, later goed dat we best lang in het water hebben gezeten. Terug lopen we via een andere weg. Hugo en Tijmen beklimmen nog een mirador met mooi uitzicht op het meer en Flores als ze Mees vanuit de jungle beneden 'apen' horen roepen. Zal wel een grapje zijn denken ze, maar toch maar snel naar beneden. En inderdaad een groep brulapen, gaaf! Die hadden we hier nog niet verwacht. We kijken een kwartiertje en lopen dan door.

Terug op de kamer kunnen de jongens even bijkomen, vooral Tijmen is kapot van het zwemmen en de zon, op de kamer.
Wij drinken een Brahva biertje en plannen onze verdere reis. Misschien dat we dan toch het schema naar wijzigen, slaan we Copan Honduras over en gaan we naar Chemuc Sampey vanuit Rio Dulce? Betekent waarschijnlijk wel een rit van 5-6 uur achter op een pick up truck, we zien wel. Eerst leggen we de acco vast in livingston, we kunnen daar niet op de bonnefooi heen, we willen niet in het dorp slapen, maar aan de rivier. We reserven een kamer in de Roundhouse Hostal aan de rio dulc, vlakbij het Caraibische kustplaatsje Livingston.
's Avonds eten we bij Cafe Arquelogica Yaxha, wij burgers en de jongens crepes en hotdog, en regelen we bij Amigos Hostel de tour voor morgen naar Tikal.
Om 21.00 snel naar bed want om 4.30 worden we opgepikt.

Dinsdag 8 augustus Tikal

Om 3.45 staan we op en om 4.45 stappen we in het busje. Het is iets meer dan een uur rijden naar Tikal en we vallen allemaal nog even in slaap. Om 6.00 staan we bij de ingang, kopen de entreetickets, de jongens zijn onverwachts gratis, en rijden dan nog 20km naar Tikal. Als we uitstappen zien we meteen spider monkeys, gaaf! Om 7.00 starten we en lopen we het eerste stuk met de groep en gids mee, maar we worden als snel gek van de grootte van de groep en het gepraat. We willen graag dieren zien! Dus wachten we even en laten de groep verder lopen. Zo, kunnen we lekker rustig verder Tikal zelf verkennen. Tikal was een Maya stad, op het hoogtepunt met misschien wel 100.000 inwoners, van ongeveer 700 voor christus tot 900 na christus. Verscholen in de jungle liggen nu prachtige tempel complexen. Het is echt supermooi. Op het gran plaza zien we de van de plaatjes bekende tempels templo I en II. Templo II mogen we beklimmen over wankele houten trappen, vindt Tijmen best eng, het uitzicht op het gran plaza is geweldig. Eenmaal beneden spot Mees een kleine groene toekan, yes, die stond ook op het lijstje. En iets verder zien we een hele groep neusbeertjes, vooral Tijmen vindt ze superschattig, vooral de kleintjes. Daarna beklimmen we de 70m hoge templo IV, vanaf daar hebben we superuitzicht op de toppen van templo I en II die boven het jungledak uitsteken. Ivanka heeft boven wiebelbenen door de hoogte en gaat weer terug, de jongens genieten nog van het uitzicht. Langs diverse tempels, waarbij de jongens en Hugo nog een steile tempel beklimmen, we langs templo V (wauw die is echt hoog en mooi) komen en we meerdere keren van dichtbij spider monkeys (slingerapen) spotten. Erg gaaf die slingerapen, mooi om ze te zien slingeren en springen. Om 12.30 zijn we nat van het zweet terug bij de ingang voor de terugreis. Volgens de stappenteller hebben we 10km gelopen door Tikal, echt super gedaan door onze 'niet echt fan van wandelen' kids. Het was echt een mooie combi van cultuur en natuur. En de verhalen over de maya's die boven op de tempels mensen offerden en dan het afgehakte hoofd over de trappen naar beneden gooiden doen het goed, zeker als je zelf boven op die tempel staat.
Terug in Flores even afspoelen chillen, biertje, ipad etc. Dan duiken Hugo en de jongens voor het hotel nog het water in, nog even lekker zwemmen, beetje uitkijken voor de lancha's (bootjes). Als er donkere regenwolken aan komen gaan we er maar uit. Kan Hugo nog even met de tuktuk naar het busstation om buskaartjes te reserveren voor de bus naar het plaatsje Rio Dulce. Op de terugweg in de tuktuk barst de regen los en het houdt die avond ook niet meer op. We rennen van afdakje naar afdakje en komen redelijk droog aan bij Cool Beans voor het avondeten, bbq chicken, de jongens pappas fritas en panqueqes en het dagelijkse potje uno.

Terug proberen we de regen weer te ontwijken en moe van de dag vallen we vroeg in slaap. Wanneer niet eigenlijk....

Woensdag 9 augustus naar Livingston

Hè vandaag al weer weg, jammer Flores en de posada bevielen goed. Op naar het onbekende, hopelijk bevalt Livingston en de Rio Dulce net zo goed. Eerst nog even een wandeling door Flores en een ontbijtje en dan met de taxi naar het busstation. Met wat Guatemalteken en een paar toeristen stappen we in de bus en vertrekken we iets over half 11. Het is een mooi ritje, best goede wegen en na 3,5 uur zijn we in het plaatsje Rio Dulce. Wordt vervolgd.......