guatemalametkids.reismee.nl

Quetzaltenango 3 - 6 augustus

3 augustus Chichicastenango naar Xela

We hadden gisteren gemaild naar Casa Seibel, ze hadden nog een kamer met 4 bedden voor ons voor € 24, -. Casa Seibel is erg gaaf, een oud koloniaal huis, nog in oude stijl met twee binnenplaatsjes met daaromheen de kamers, gemeenschappelijke badkamer en keuken. Superleuke hostel met mega relaxed sfeertje. De gasten zijn met name jonge backpackers, de mannen met baarden en guitaar. Past Hugo ondertussen ook wel tussen met dat ongeschoren hoofd. We hebben een hele ruime, oude, maar schone kamer. De douche is weer elektrisch, dat wil zeggen dus met stroomdraden in de douchekop om het water te verwarmen, ofwel de zogenaamde widowmaker zoals we in Bolivia hebben geleerd. Het went, maar blijft toch een beetje a-relaxed zo tijdens het douchen.

We lopen naar het centrale plein voor wat eten en gaan bij een wat luxer tentje aan het plein zitten. Vanavond pizza voor ons. We bestellen een pizza familiar, oftwel een pizza voor de hele familie. Es un promocion, want we krijgen er 1,5 liter cola bij en een hele limoentaart (?). Na het afrekenen krijgen we de taart mee, die geven we maar aan een paar wat armer uitziende vrouwtjes. Die zijn er in ieder geval heel blij mee. Om een uur of 9 naar bed, we slapen erg goed tot een uur of 6. Behalve Ivanka, die heeft nu wat last van de darmen...Die dekens op bed zijn geen overbodige luxe, Xela ligt op 2400m, het koelt best behoorlijk af zo 's avonds.

Vrijdag 4 augustus Xela

We ontbijten bij La Esquina AsiaTica, superleuk tentje schuin tegenover waar we goede koffie, thee, hele dikke pannenkoeken, sandwich guacemola met huevos revueltos (roerei) en yoghurt/fruit krijgen. En dat alles voor €5,- voor ons gezamelijk, wel met een kleine korting van onze hostel. Daarna het busje in met wat andere toeristen, op naar Fuente Georginas, vulkanische warm waterbronnen. Het is een mooie rit door dorpjes, vanaf Zunil gaat het 8km omhoog door de akkers waar mensen aan het werk zijn en we ook nog mooi uitzicht hebben op de 3700m hoge Santa Maria vulkaan. De 'Fuentes' liggen in een mooie tropische setting, maar door de hoogte is de lucht koel, wat het warme water extra lekker maakt. Het water is niet loeiheet, maar het water dat onder water uit de rotsen de pool instroomt is dat wel. We dobberen een tijdje rond en wisselen af en toe van bad om af te koelen en weer op te warmen. Rond de middag weer het busje in en terug naar Xela. Als we door het dorpje Almolonga komen zien we aan de hoofdstraat tientallen, misschien wel meer, vrouwen en mannen in hele mooie traditionele kleding langs de weg zitten. Ziet er prachtig uit! Terug bij Casa Seibel maken we in de keuken zelf tosti's, weer eens wat anders. Verder relaxen we in de middag in de hostel, biertje, beetje kletsen met de andere gasten. Een paar jongens uit Ierland spelen gitaar. Onze jongens natuurlijk op de apparaten met wifi. 'S avonds naar het centrale plein op zoek naar eten.

Wij willen graag van de straatstalletjes eten, dus eerst op zoek naar iets voor Tijmen en Mees. Hé er zit hier een Mac.....
Tijmen praat voor zichzelf goed dat het voor die ene keer wel mag, omdat je het in Nederland ook kan krijgen, en hij heeft al de hele vakantie 'lokaal' gegeten (pizza, friet, pannekoekjes, ja echt heel lokaal haha), dus nu mag het wel een keer, dus. De kipnuggets en friet gaan er op het plein goed in. Gezellig plein weer, alleen die lijmsnuiver naast ons is wat minder. Bij de straatstalletjes eten ze toch ook nog maar een hotdog. Ivanka en Hugo eten verschillende dingen, taco-achtig, geen idee wat het precies is, wel lekker. Ivanka eet maar een klein beetje, die darmen hè....
Dan weer naar huis en naar bed.

Zaterdag 5 augustus Almolonga

Het blijkt dat Almolonga de 'tuinen' van Guatemala genoemd wordt door de fruit- en groenteproductie. We zagen inderdaad veel akkertjes. En wat blijkt, vandaag is het marktdag. We hebben zo het vermoeden dat dit geen toeristische markt is. In 10 minuten met de chickenbus zijn we er. Inderdaad verre van toeristisch, we zijn de enigen. In het dorp, net als gisteren, weer superveel prachtig traditioneel geklede vrouwen en nu ook veel mannen met cowboyhoeden.
De markt is echt super, enorm kleurrijk en zoals gezegd zijn wij de enige toeristen, dus trekken we de aandacht wel een beetje. Eigenlijk vinden we deze markt wel leuker dan die van Chichicastenango.
Tijmen wordt wel even gek van de drukte en herrie. Maar een ijsje maakt veel goed.
Na een tijdje rondlopen hebben we het wel gezien en gaan weer terug. Het was echt even terug in de tijd...
In de middag weer het beproefde recept, chilltijd: biertje, relaxen, ipad etc. 's Avonds weer naar het plein voor eten. Eigenlijk willen we kijken of we voor de jongens een pizza naar de kamer mee kunnen nemen en zelf iets te eten kunnen pakken van de straatstalletjes. Maar als we eenmaal in het eettentje zitten nemen we maar de pizza grande voor ons allemaal. Om een uur of 20.30 gaan we slapen.

Zondag 6 augustus Xela naar Flores

Zo, vandaag vertrekken we weer. We gaan naar Flores, in het hete en vochtige noorden van Guatemala. We vliegen vanaf Guatemala stad naar Flores. Kan ook met de bus, maar in dat ritje van 10 uur vanaf Guatemala stad (en dan moeten we daar eerst heen, ook een ritje van 4 uur) hadden we niet zo'n zin. Dus vliegen we, ja we zijn nu weer even echte flashpackers.

Helaas is ons 'vaste' ontbijttentje dicht, dus lopen we naar het centrale plein. Daar vinden we bij een bakker lekkere verse broodjes, croissants en koeken. Op het centrale plein kijken we naar hardlopers die voorbij komen, er is een 10km wedstrijd bezig, best pittig op deze hoogtegte. Alhoewel, in Bolivia hebben we een keer een voetbalwedstrijd gezien op 4600m hoogte.....Hugo koopt op straat nog een koffie, maar die is veel te slap en zoet, een arm uitziende mevrouw is er wel erg blij mee. Dan afscheid nemen van Casa Seibel en met de taxi naar de bus. We hebben 4 kaartjes gereseveerd voor de 1ste klas bus naar Guatemala stad. 1ste klas betekent dan een touringcar bus. Zit prima, niet zo gezellig als de 2de klas chickenbus, maar wel fijn zo voor deze rit. Wel 2x zo duur, € 7,5 per ticket voor de 4 uur durende rit. Maar sneller gaat deze niet, de chickenbussen knallen er echt hard overheen. En dan in één keer een harde knal.....oeps klapband. Chips, als we maar op tijd zijn. Maar de chauffeur en zijn hulpje hebben de band in een kwartiertje vervangen. Op het busstation aangekomen pakken we de taxi naar el aeropuerto. Daar zijn we dan al om 14.30, vliegtuig (je) gaat pas om 17.15....we drinken dan nog maar wat, spotten wat vliegtuigen, en gaan dan naar de gate. Schijnbaar waren alle passagiers er al op tijd want we kunnen bijna meteen boarden. Tijmen is helemaal door het dolle en hyper, want we vliegen met een voor hem nieuw maatschappij, TAG, en een nieuw type. We vliegen met een saab 340a, een propellervliegtuig waar 33 mensen in kunnen. We stijgen een half uur te vroeg op en zijn na een korte vlucht van 45 minuten (incl drankje, chips n koek) al in Flores. Ongelooflijk dat de bus er 9-10 uur over doet. Wordt vervolgd....