guatemalametkids.reismee.nl

Chichicastenango 2 - 3 augustus

Woensdag 2 augustus Chichicastenango

In Chichi stappen we uit en worden al snel aangesproken of we een kamer zoeken. We zeggen dat dit niet zo is en gaan volgens plan richting hotel Mashito. We hebben niks gereserveerd, maar we doen net alsof om van figuren die je naar hun hotel willen lokken af te zijn. Helaas wijkt Hugo halverwege van ons plan af en gaan toch mee met een aardig vrouwtje naar Posada Belen. 200 quetzal, 24 euro, voor de 4-persoonkamer accepteren we zonder er echt goed over na te denken en meer uit gemak. Als het vrouwtje weg is en we de kamer nog eens goed bekijken is deze eigenlijk wel heel erg basic en niet echt schoon. Nu vindt Hugo zo'n kamer nog wel ok en het lokale sfeertje eigenlijk wel leuk, Ivanka heeft hier geen zin in. Ze wil een leuke kamer en gaat Chichi in om wat anders te zoeken. Dat lukt helaas niet, we moeten het er mee doen. Ach, het is maar 1 nachtje, komt goed....

We zijn in Chichi voor de hele grote donderdagmarkt morgen. We lopen naar het centrale plein waar de markt al een beetje aan de gang is. Chichi is lekker druk en chaotisch. Op het centrale plein worden maya rituelen uitgevoerd op de trappen van de kerk. De mensen hier combineren het christendom met de oude gebruiken en religie van de maya's.

We lopen wat rond, bezoeken de kleurrijke begraafplaats en gaan naar een restaurantje op de 1ste verdieping aan het centrale plein. Mooi uitzicht hier op de markt, de schoenenpoetsers en de eetstalletjes. We hadden gehoopt in dit restaurantje goede wifi te hebben. We zijn al een paar dagen bezig de foto's van Antigua op ons reisblog te uploaden. Met veel moeite staan er nu een paar op, maar hier wil het ook niet echt lukken. Hopelijk in de volgende hostel wel een keer goeie wifi. We volgen vanaf het balkonnetje alle activiteiten beneden op de markt, de jongens eten een sandwich met papas, Ivanka nacho's en Hugo eet beneden op de markt bij een eetstalletje vers gebarbequed gekruid vlees met rijst en ui in een tortilla. Na een tijdje gaan we even naar de aftandse kamer om daarna weer Chichi in te gaan. Wel even een trui aan want het is best fris. We hadden ons niet gerealiseerd dat we op 2200m hoogte zitten. Atitlan en Atigua liggen ongeveer op 1600m, scheelt toch wel in temperatuur. Op de markt staan nu weer andere eetstalletjes die allemaal allerlei verschillende lekkere dingen aan het bakken zijn. Ivanka en Hugo eten erg lekkere taco's en de jongens een hotdog. Het is ondertussen gezellig druk rondom de markt. We eten de taco's op straat op en (proberen te) praten met een jonge jongen die een soort taalles geeft en verteld wat allerlei spaanse woorden in zijn mayataal zijn. Hij vertelt ook dat hij volgend jaar naar de US gaat om te werken, hij is pas 14. Onlangs nog een documentaire over gezien. De reis er naartoe door Mexico en ook om de grens met de VS over zien te komen is erg  gevaarlijk en er gaan er veel dood. Maar aqui in Guatemala is geen dinero, dus...

In het donker lopen we door de achterafstraatjes terug naar de posada, voelt niet echt onveilig, maar we komen wel wat vage en dronken figuren tegen. De jongen waarschuwde ons nog dat 's avonds in Chichi veel ladrons, dieven, zijn. Op de kamer nog even op de ipad en telefoon, zonder wifi, dus we slapen snel.

Donderdag 3 augustus Chichicastenango en naar Quetzaltenango

Toch wel redelijk geslapen ondanks de kamer. We staan op en lopen op tijd naar de markt. Het is inderdaad een grote kleurrijke markt, met ook best veel toeristen. Maar er is genoeg te zien en we lopen een paar uur rond. We kopen nog een mooie gekleurde fluit, waar Mees vervolgens de hele dag, en de dagen daarna, op loopt te fluiten. Er wordt van alles verkocht, allerlei toeristenspul, maar ook spullen voor de mensen van hier. Voor het kerkje worden weer allerlei maya rituelen uitgevoerd. We lunchen weer in het restaurantje op de 1ste verdieping, behalve Hugo dan, die eet wat van de straat, geen idee wat het is, maar smaakt goed voor die € 0,30.
Na de lunch lopen we nog wat rond, schieten nog wat foto's, we hadden er nog niet genoeg haha. En dan is het weer tijd om te gaan, we gaan naar Quetzaltenango (Xela).

We pikken de rugzakken op en lopen naar het straatje waar de rechstreekse chickenbus naar Quetzaltenango, oftewel Xela, stopt. Hé nog 2 turistas die staan te wachten, een duitse vader en dochter, die ook naar Xela gaan. Na 3 keer opgesprongen te zijn, o nee dat is de bus naar Guate, komt de goede bus er dan aan. Weer een mooi versierde bus, maar helaas al best vol. We kunnen alle 4 gelukkig wel zitten, maar niet naast elkaar. Deze bus knalt aardig over de bochtige bergwegen, kost best moeite om jezelf op je plek te houden. Gelukkig zit je zo krap ingeklemd tussen de stoelen dat je toch aardig op je plek blijft. In Los Encruentos gaan er mensen uit en kunnen we ietsje ruimer zitten. Vervolgens nog een paar uur in volle vaart door de bergen,  af en toe even de ogen dicht en een schietgebedje, en we komen einde van de middag aan in Xela. We komen aan op het busstation. Een heel groot busstation met heeeel veeeel chickenbussen, mooi! Samen met de Duitse vader en dochter pakken we een taxi naar het centrum waar onze hostels zitten.