guatemalametkids.reismee.nl

Lago de Atitlan 30 juli - 2 augustus

Zondag 30 juli San Pedro La Laguna

We vinden Guatemala supermooi, maar de wifi is echt slecht. We proberen al 3 dagen foto's van Antigua te uploaden, van de 40 staan er nu 9 op of zo, schiet niet op. Maar goed, verder met het verhaal, hopelijk volgen de foto's snel.

De rit met het minibusje door de hooglanden gaat erg snel. Al na een uur of 2 rijden dalen we af van de panamerican highway richting Lago de Atitlan. Eerst door Solola, een autenthiek bergdorp. En verder steil naar beneden naar Panajachel, het toeristisch centrum van Atitlan. Lago de Atitlan is een groot bergmeer omringd door 3 vulkanen en 11 mayadorpen. Het moet echt supermooi zijn, maar door de bewolking zien we er niet zo veel van. Panajachel vinden we wel heel erg druk en toeristisch. Toch blij dat we naar San Pedro gaan aan de andere kant van het meer. Zou een half uur varen moeten zijn, maar onze boot knalt er zo hard overheen dat we er al na 20 minuten zijn, zelfs met tussenstop in Santa Cruz. Het boottochtje is leuk, en af en toe zien we a de schoonheid van de omgeving. San Pedro, aan de voet van de 3000m hoge San Pedro vulkaan, vinden we heel erg leuk. Het oorspronkelijke dorp met de maya bevolking ligt wat hoger tegen de berg, onder bij het water liggen de hostels en restaurantjes. Het is een beetje een chaotisch zooitje, hippie sfeertje, vage figuren met dreadlocks, backpackers gecombineerd met de traditionele oorspronkelijke bevolking. Een rommelige bende met een rafelrandje. Maar het voelt goed, top! Op weg naar ons hotel door smalle steegjes stoppen we bij Pinocchio, een heel erg leuk restaurantje, met een supervriendelijke ober (Ernesto) , relaxed sfeertje en muziek en we eten een verlate lunch en drinken een literfles gallo bier. Kost 3 euro, dat is goed te doen dus! Ons hotel, Mikaso, die we in Antigua hadden gereserveerd daarentegen is een beetje midrange vergane glorie. Wel lekkere grote kamer en een bubbelbad op het dakterras, maar een likje verf kan het gebouw wel gebruiken. As we aankomen is in het enigszins vervallen restaurantje boven een klassiek piano concert bezig, wat? Hmm, waren we toch maar op de bonnefooi gegaan, genoeg leuk budget hostels om uit te kiezen... Na het installeren op de kamer weer naar Pinocchio voor een pizza voor de jongens, pasta voor Ivanka en een Quesedilla voor Hugo. Tijmen en Mees krijgen door de vermoeidheid de pizza niet eens op. Weer terug op de kamer vallen we allemaal snel in slaap.

Maandag 31 Juli San Pedro La Laguna

Wauw, Hugo wordt om 5 uur wakker en kan op het dakterras genieten van de zonsopkomst. Wat is Atitlan ongelooflijk mooi zo vroeg (later op de dag trouwens ook), vulkanen, kleine visserbootjes en vrouwen die de was doen in het meer....

Vandaag is het plan de omgeving een beetje te verkennen. Eerst via de smalle straatjes op zoek naar een ontbijtje. Die vinden we bij een leuk klein koffietentje, voor de jongens een crepe met nutella, aardbei en banaan, Ivanka pancake met yoghurt en fruit en Hugo omelet met uiteraard pittige saus. Goeie espresso erbij, top! Daarna lopen we via de stijle straatjes omhoog. Via de drukke en kleurrijke markt lopen we naar het 2km verderop gelegen San Juan. Leuke en warme wandeling. Even goed opletten dat we de weg naar Santiago niet pakken, want die is niet veilig. In het mooie dorpje lopen we wat rond, drinken wat en pakken de tuktuk terug. Even een snelle lunch, broodje op de hand, en weer terug naar Mikaso. Tijd om eens gebruik te gaan maken van de jacuzzi op het dakterras. Lekker hoor, superheet lekker bubbelen. Als het te heet wordt stappen we in de jacuzzi met koud water, zo wisselen we continu heen en weer. Erg gaaf zo bubbelen in deze omgeving, biertje erbij en we kletsen wat met een Nieuw-zeelandse/Engelse stel die met hun 5-jarige zoontje rondreizen. Leuk om ook andere gezinnen tegen te komen die proberen de hele wereld te zien.

'S avonds eten we bij een lokaal tentje, wij superlekkere taco's (tortillatjes met kip, vlees, salsa en guacemole) de jongens proberen een quesedilla con queso (tortilla met kaas), maar dat is niet echt een succes. Gelukkig bakken ze op straat ook pappas fritas, en dat gaat er goed in. Kost € 0,60, dus ook goed te doen. Eenmaal thuis weer snel naar bed en lichten uit!

Dinsdag 1 augustus San Pedro La Laguna

Na een goeie nacht, de jetlag wordt minder, weer hetzelfde ontbijt bij hetzelfde koffietentje. We pakken de boot naar San Marcos, 10 minuutjes varen, om te gaan zwemmen. Het water moet daar mooi en schoon zijn. Het dorpje zelf is ook geweldig. Onder bij het water allemaal kleine toeristententjes, beetje  vaag en alternatief allemaal, je kan hier goed mediteren en jezelf vinden. Rasta haren laten groeien, ouwe vlodderbroek aan en je hoort er hier helemaal bij, leuk sfeertje. Het toeristendeel loopt via een smal straatje omhoog waar het op het centrale plein het oorspronkelijke maya dorp ontmoet. Ook hier lopen alle vrouwen in traditionele kleding. Echt leuk om te zien dat eigenlijk alle vrouwen hier in Guatemala traditioneel gekleed zijn, de maya cultuur is hier springlevend.
We lopen rond op zoek naar een geschikte plek om te zwemmen. Die vinden we al snel bij een steiger waar we van harte lust van af kunnen springen en duiken. Superlekker helder water en wat een uitzicht weer op het meer en de vulkanen. We hebben al heel wat topplekjes gehad om te zwemmen na al onze reizen, maar deze hoort zeker bij de top 5. Na een paar uur zwemmen lopen we het dorpje in en eten de jongens bij een aardige Argentijn lekkere chocolade cake. We lopen nog even door het dorpje en daarna met de boot weer naar huis. Hup, in de regen de warme jaccuzi in, lekker hoor. Na een uurtje gaan we naar Pinocchio voor wat relaxtime, potje yahtzee al liggend op de lounge kussens met een liter Brahva bier. Prima bier en kost bijna niks, € 1,2 voor een literfles. Na nog een literfles hebben we geen zin meer om weg te gaan en eten we al loungend ook maar meteen. Pizza voor de jongens, quesedilla voor Ivanka en taco's voor Hugo. Even afrekenen, € 15,- alles bij elkaar, naar huis en om 21.00 weer pitten.

Woensdag 2 augustus naar Chichicastenango

We worden om 6 uur wakker, dat is bijna uitslapen! We blijven nog wat liggen, geen haast vandaag, we vertrekken hier en gaan naar Chichicastenango. Altijd jammer om ergens weg te gaan als het er zo goed bevalt. Superleuk dorpje, supersfeertje, supermooimeer....
Hop de backpacks op de rug en we lopen naar de steiger om de boot te halen. Na wederom eem mooi boottochtje komen we aan in 'Pana'. Rugzakken weer om en we lopen naar de bushalte. We gaan vandaag met de chickenbus op pad. Al snel komt de bus, zit gelukkig niet vol en het eerstje ritje met de chickenbus is erg relaxed. Leuk om zo tussen de indigenas (je mag ze geen indianen noemen) te zitten met een gezellig muziekje op de achtergrond. In het volgende plaatsje, Solola, eruit en de volgende bus naar Los Encruentos. Daar er weer uit voor de bus naar Chichi. Het is allemaal soepel verlopen en het reizen tussen en met de indigenas is erg leuk. Totale rit heeft een uurtje of 2 geduurd, totale kosten 32 quetzal voor ons vieren, ongeveer € 3,80. Wordt vervolgd in Chichi.....

Thea van Schijndel

Ja, zo hou je het wel een paar weken vol, lekker eten en goeie koffie en ook nog spot goedkoop bier, wat wil je nog meer. Jullie hebben al veel mooie dingen gezien alleen jammer dat de wifi zo slecht is, moeten we nog langer wachten om nog meer van het mooie land mee te genieten. Maar de mooie verhalen geniet ik ook al van!