guatemalametkids.reismee.nl

Antigua 28 - 30 juli

Vrijdag 28 juli Antigua

Om een uur of 7 staan we op en bij daglicht en een beetje slaap is het gevoel gelukkig al snel een stuk beter. Zeker op het gezellige dakterras bij het ontbijtje met pannenkoekjes, banaan, meloen, ei en frijoles (zwarte bonen, maar die laten we maar even). En dan Antigua maar gaan verkennen, mooi koloniaal stadje, kleurijke huizen, kerken, veel maya's op straat in traditionele kleding en uitzicht op verschillende vulkanen. Doet een beetje denken aan Léon in Nicaragua, maar dan anders...lekker temperatuurtje, graadje of 25. We slenteren door de straten, langs de iglesia y convento de nuestra senora de la merced, een kerk dus, en zien ook de boog die op zoveel foto's van Antigua te zien is. Op het gezellige en drukke centrale plein drinken we een koffie en spelen uno in een leuk tentje gevestigd in een koloniaal huis uit 1549.

Daarna richting cerro de la cruz, uitzichtspunt op een heuvel. Onderweg eten Ivanka en Hugo een sanwich con pollo e salsa picante, gemaakt door een vrouwtje op straat met alle ingredienten in een mandje. De jongens eten als lunch een choco muffin. We eten de lunch op bij een basketbalveldje waar de lokale schooljeugd gymles heeft. En ondertussen maken we ook nog wat foto's van de typisch Guatemalteekse (Guatemaltiaanse?) kleurrijke chicken bussen. Je ziet ze hier superveel. En daarna dan de 300 treden omhoog. Boven aangekomen, na wat gesteun en geklaag van Tijmen over de warmte, inderdaad een mooi uitzicht over de stad en de volcan agua. Mees en Ivanka scoren nog een armbandje van een aardige maya mevrouw, yes 60 cent eraf gepingeld! Daarna naar de hostel en de rest van de middag beetje chillen, biertje erbij, hagmatje, jongens op de ipad....

'S avonds op zoek naar pizza die we vinden in een fastfood keten tentje met nogal harde salsamuziek. Pizza is ok, maar de jongens, Tijmen met name, vallen door de jetlag aan tafel bijna in slaap. Voordat ze echt in slaap vallen gaan we maar snel. Op de kamer nog even wat op de apparaten en dan gaat al snel voor iedereen het licht uit.

Zaterdag 29 juli Pacaya vulkaan

Man man, wat een lol, steil tegen een vulkaan omhoog klimmen in hoog tempo om de gids bij te houden. Zijn we daarvoor vanochtend om kwart over 5 opgestaan? Maar goed we waren toch al om 4 uur wakker van de jetlag. We werden met nog wat andere toeristen in een busje gepropt en rijden in 1,5 uur (nog een stukje door Guate city, waardoor Mees zich meteen weer zorgen maakt over de bandieten daar) naar de Pacaya vulkaan. Een nog werkende vulkaan die we vandaag gaan beklimmen. Zou mee moeten vallen, een van de makkelijkst te beklimmen vulkanen in dit land. Maar is toch nog wel lastig, eerst voor Tijmen, die nog misselijk was van het hobbeldebobbel busritje, en later voor Ivanka en Mees. Die besluiten op een gegeven moment niet verder te gaan en keren terug naar een uitzichtspunt. Tijmen en Hugo lopen door en zijn al na snel boven, hè hadden Ivanka en Mees nu ook nog maar even doorgezet. Boven hebben we mooi zicht op de krater en de opstijgende rook. En naar de andere kant mooi uitzicht op de Agua, El fuego en Acatenango vulkanen. Uit de El fuego zien we flinke rookwolken opstijgen. Deze is een paar maanden geleden ook goed uitgebarsten. Supergaaf dat we af en toe 'onze' vulkaan ook kunnen horen brommen. We dalen af naar de gestolde lavastenen van de uitbarsting van 3 jaar geleden en roosteren marshmellows boven de hete stenen. Ze smaken Tijmen prima. Echt leuk, zo jammer dat Ivanka en Mees dit allemaal niet kunnen zien. Als Tijmen en Hugo afdalen en weer bij Ivanka en Mees blijkt dat ze wel boven zijn geweest! Een gids die voorbij kwam zei dat het echt niet ver meer was en zijn ze toch maar door gegaan,gelukkig maar! Eenmaal beneden hup de bus weer in en naar huis. Tijmen en Mees voorin naast de chauffeur zodat ze niet misselijk worden. bij de hostel op het dakterras wat lunch, broodje van de straat en weer chilltime in de hangmat, lezen, verslagje schrijven en op de ipad.

Einde van de middag weer het stadje in. Eerst een biertje en water en een potje uno bij een kroegje en daarna op zoek naar eten. Hugo wil graag wat lokaals van de straat, Tijmen frietjes en Mees een klein pizaatje. Allemaal apart eten, niet echt een succes. Wij eten een taco, of zoiets, op straat, hmm best lekker. De empenada met aardappel erin is dan weer wat minder. Op het centrale plein is het gezellig druk,  altijd leuk in Latijns- Amerika. Er is een bruiloft aan de gang, er wordt gedanst door mensen in tekenfilmfiguurpakken (huh?), schoenenpoetsertjes poetsen en de maya meisje en vrouwen proberen hun waar te slijten. Met de magen soortement van gevuld weer terug, het is al half acht en de vermoeidheid slaat weer toe. We krijgen in de hangmat nog net een biertje naar binnen en gaan dan om 9 uur slapen.
Iedereen slaapt prima behalve Hugo, toch nog last van de jetlag, en een beetje de darmen (daar gaat de taco haha).

Zondag 30 juli Naar Atitlan

We staan relaxed op, om 8 uur pas aan het ontbijt. Pannenkoekjes en voor ons een volledig gevulde burrito met hete saus, lekker! Heel bijzonder in de ochtend. Dan lopen we Antigua weer in, via de markt naar het centrale plein. Het zonnetje schijnt, het is druk en Latijns-Amerikaans gezellig. In een straatje komen dan in optocht en met vlaggen en muziek één voor één verschillende colleges, denken we, voorbij. We geloven dat dit is om te vieren dat het schooljaar weer begint. Het is echt feest, zelfs alle chickenbussen zijn versierd met balonnen. Terug op de kamer pakken we de rugzakken in en wachten op de bus, we vertrekken naar Lago de Atitlan, een bergmeer omringd door vulkanen en maya-dorpen. De bus is een toeristenshuttle, de chickenbus was nog lastig, betekende 3 keer overstappen en daar hadden we nu nog geen zin in. Om een uur of 1 vertrekken we!

Carla

Top Ivanka toch naar boven met Mees kanjertjes .
Weer een mooi verhaal van jullie xx van ons Carla en Henk

Thea van Schijndel

Weer mooie dingen gezien en gebruiken meegemaakt. Gelukkig dat Ivanka en Mees nog de kraterberg opgeklommen zijn, hebben ze het moois ook nog gezien. Ik doe zelf graag overal aan mee ook al gaat het soms wat moeilijk, anders ben ik bang wat gemist te hebben. En weer lekker eten en drinken, en Hugo houdt de Norit bij de hand. Ik kijk weer uit naar het volgend verhaal, zo mooi.